BOUWACTIVITEITEN
Van eerste paal naar hoogste punt
Inleiding
De eerste helft van 2023 heeft voor de afdeling vastgoed in het teken gestaan van de start van de nieuwbouw van de Hotfloor en hoofdinfrastructuur. Nadat eind 2022 was gestart met het bouwrijp maken, zijn we begin 2023 echt gestart met de nieuwbouw van de Hotfloor. De eerste paal ging op 6 maart 2023 de grond in, op 8 september 2023 werd het hoogste punt bereikt en kort daarop de doorbraak van de bestaande bouw naar de nieuwbouw.
In 2023 is door het Bouwbureau en Gebouwbeheer gewerkt aan een voorstel tot een nieuwe structuur die ondersteunend is aan de ambitie om alle vastgoed en bouwvraagstukken integraal op te pakken.
VOORTGANG NIEUWBOUW
De bouw is voortvarend van start gegaan. Na het slaan van de eerste paal werden al snel de contouren van het nieuwe gebouw zichtbaar. Om de aansluiting en doorbraak te kunnen realiseren, moest in het bestaande gebouw de voorkant van de begane grond, eerste en tweede etage leeg worden gehaald. Via een schuifplan zijn de afdelingen die daar zaten verhuisd naar een andere bestemming binnen het ziekenhuis. Hierbij is creatief gebruik gemaakt van de vrije ruimte die er nog was binnen het ziekenhuis. Nadat de ruimtes leeg waren, is gewerkt aan het verwijderen van installaties die niet meer in gebruik waren en het omleggen of veilig stellen van installaties die nog een functie hadden. Op 16 oktober 2023 zijn de ruimtes overgedragen aan de aannemer van de nieuwbouw.
Overlast
Er volgde een periode van overlast voor collega’s en patiënten in het ziekenhuis vanwege het realiseren van de aansluiting van de nieuwbouw aan het bestaande ziekenhuis. Door intensieve communicatie met de zorgafdelingen en afstemming over uitvoering van sloop- en bouwwerkzaamheden is gewerkt aan een optimum tussen het leveren van goede zorg, het behouden van een prettige werkomgeving en het realiseren van de nieuwbouwplannen. Wekelijks werden de afdelingsleiders persoonlijk geïnformeerd over de actuele stand van zaken.
Duurzaamheid
Tegelijkertijd werd er gewerkt aan de vernieuwing van de centrale techniek. Rondom het ziekenhuis zijn vier bronnen geslagen voor de WKO-installatie. Binnen in huis hebben de verouderde CV-ketels ruimte gemaakt voor een moderne versie, zijn de koelmachines vervangen door warmtepompen, is er een nieuwe elektraverdeelinrichting gerealiseerd, is er nieuw glasvezel aangelegd, zijn er nieuwe serverruimtes gemaakt en is er gestart met de realisatie van een nieuwe noodstroominstallatie. Op deze manier zet het ziekenhuis een grote stap in het borgen van bedrijfszekerheid van installaties. Tegelijkertijd zorgt deze vernieuwing voor een toekomstgerichte stap in het verduurzamen van haar vastgoed op weg naar de doelstelling conform de greendeal 3.0.
Vooruitblik
In de nieuwbouw wordt op dit moment gewerkt aan de afbouw. Dat wil zeggen dat alle tussenwanden worden geplaatst en afgewerkt, installaties worden aangebracht en deuren worden geplaatst. Nog voor de zomer van 2024 wordt er gestart met wand- en vloerbekleding en het testen en valideren van de installaties. Ook wordt aan de buitenkant de gevelbekleding aangebracht en het terrein aangelegd. De oplevering staat gepland voor eind september 2024.
Na de oplevering volgt er een periode van inrichting, inhuizing, scholing en verhuizing. Met als uiteindelijk doel om eind november 2024 de nieuwbouw volledig in gebruik te nemen.
Tevens worden er plannen ontwikkeld voor de renovatie, zodat de afdelingen die leeg worden achtergelaten na de ingebruikname van de Hotfloor, weer een nieuwe bestemming gaan krijgen.
PROGRAMMA ORGANISATIE BOUW
Een bouwtraject vraagt om snelle besluitvorming en korte lijnen. Daarom is er een projectorganisatie ingericht waarbinnen dat mogelijk is, maar waarbij wel de afstemming en besluitvorming met de bestaande organisatie is gewaarborgd.
Bestuurlijk Overleg Bouw
Bestaande uit:
Raad van Bestuur (M. Wouters) en Co-bestuur.
Komt 2x per maand samen om de voortgang te bewaken en besluiten te nemen die vanuit het Kernteam worden geëscaleerd.
Kernteam Nieuwbouw
Bestaande uit:
Bouwdirecteur, Zorgmanagement, Manager Finance & Control.
Komt wekelijks samen voor besluitvorming over wijzigingsverzoeken, werkplannen en afstemming tussen bouw en zorg.
Heeft mandaat voor besluitvorming binnen totale programmabudget.
Legt verantwoording af aan het bestuurlijk overleg.
Centraal Projectteam
Bestaande uit:
Bouwdirecteur, Projectleider Hotfloor, Projectleider Centrale Installaties,
Projectleider ICT Infra, Projectleider Schuifplan, Projectleider Inhuizing & Inrichting,
Projectleider Medische Inventaris, Projectcontroller, Senior Inkoper.
Komt tweewekelijks samen voor afstemming tussen de verschillende projecten.
Elke projectleider heeft mandaat binnen de eigen projectbegroting.
Verzoeken tot wijziging met gevolgen voor de projectbegroting worden voorgelegd aan het Kernteam.
Duurzaamheidsaspecten
Het Rode Kruis Ziekenhuis heeft de Greendeal 3.0 ondertekend en conformeert zich daarmee aan de ambities en doelstellingen op gebied van duurzaamheid. Een van de 5 pijlers binnen de greendeal is het terugdringen van de directie CO2 emissie.
De realisatie van de nieuwbouw levert een substantiële bijdrage in het behalen van de eerste mijlpaal op dit gebied, namelijk een reductie van 55% in 2030 ten opzichte van peiljaar. Zie voor meer toelichting op de ESG/CSRD ook het financiële hoofdstuk.
AFDELING VASTGOED
In 2023 is een structuur opgezet voor een nieuw in te richten afdeling vastgoed. Deze afdeling bestaat uit drie teams die samen werken aan de integrale vastgoed en bouwvraagstukken binnen het ziekenhuis.
In 2024 wordt deze afdeling geformaliseerd en zal de afdeling de eerste stappen zetten op weg naar invulling van de ambitie op gebied van de vastgoed en bouw.
Rode Kruis ziekenhuis
Dit jaarverslag 2023 is geschreven onder verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur van het Rode Kruis Ziekenhuis BV.
Eindredactie en vormgeving:
RKZ Communicatie
Fotografie:
Wouter Keuris
Ronald Goedheer
Merel Wissenburg
Communicatie RKZ
Met dank aan:
Zorgvisie (artikel SEMD)
IJmond nieuws (videofragmenten)
Rode Kruis Ziekenhuis
Vondellaan 13
1942 LE Beverwijk
0251- 26 55 55