Digitale Zorg
Digitaal gezondheidscentrum
In 2023 is het Digitaal Gezondheidscentrum (DGC), voorheen Regionaal Telecoachingscentrum (RTCC), officieel gelanceerd.
Het DGC is regionaal initiatief om patiënten met chronische ziekte(n) vanuit hun eigen huis te ondersteunen bij hun gezondheid; op alle vlakken, van lichamelijk en mentaal tot sociaal. Het is een samenwerking tussen het Rode Kruis Ziekenhuis, ViVa! Zorggroep, Huisartsen Zuid- en Midden-Kennemerland, Heliomare, de gemeenten en welzijnspartners.
Eind 2023 begeleiden we meer dan 400 patiënten voor zes verschillende ziektebeelden (zorgpaden) in de 2e lijn. Daarnaast hebben we de basis gelegd voor het preventie zorgpad, waar we patiënten actief ondersteunen op het gebied van leefstijl en gezondheid en een gezondheidsgesprek aanbieden. In 2023 vonden ongeveer 70 gezondheidsgesprekken plaats. Daarnaast is er een fysieke en digitale helpdesk die patiënten en zorgverleners ondersteunen in het gebruik van applicaties en begeleiding middels het DGC.
Per 2024 werkt een Regionaal Programmamanager, in nauwe samenwerking met de partners in het DGC, aan regionale inbedding van het DGC. Voor het RKZ is de doelstelling voor 2024, binnen de kaders van het DGC, om mee te werken aan de doorontwikkeling van de regionale samenwerking, de ontwikkeling en implementatie van 2e lijns zorgpaden en integrale zorgprocessen.
VIPP 5 NORM behaald
Uit het assurancerapport BKBO: “Het Rode Kruis Ziekenhuis maakt gebruik van Zorgplatform Inzage en Zorgplatform Verwijzen. Met Zorgplatform Inzage kunnen de BgZ en correspondentie van alle instellingen die aangesloten zijn op Zorgplatform Inzage worden ingezien en vice versa.
Dit betreft pull-verkeer: de gegevens worden beschikbaar gesteld door de instelling waar de gegevens zijn ingevoerd. Middels het scherm ‘Data Exchange – Externe gegevens overnemen’ kunnen de verplichte bouwstenen Allergieën, Klachten en Diagnoses en Behandelbeperkingen worden gereconcilieerd (overnemen zonder overtypen of kopiëren en plakken) in het eigen EPD.
Daarnaast is Zorgplatform Verwijzen op beperkte schaal ingericht: vanuit de afdeling Vaatchirurgie van het Rode Kruis Ziekenhuis kan digitaal worden verwezen naar de afdeling Vaatchirurgie van de Noordwest Ziekenhuisgroep en vice versa. De verwachting is dat de verwijsorder in de toekomst met meer afdelingen en instellingen zal worden ingericht.”
Virtual fracture care
1 mei 2023 zijn we gestart met Virtual Fracture Care. Patiënten met een simpele, stabiele breuk kunnen voortaan behandeld worden met een brace of drukverband in plaats van gips. Poliklinische controle is bij deze specifieke letsels niet meer nodig, patiënten hebben alle informatie beschikbaar in de Virtual Fracture Care app.
Helpdesk Digitale Zorg
Voor alle niet-medische digitale vragen. De helpdesk weet precies hoe de digitale zorg bij het RKZ werkt. Contact via bellen, e-mailen of chatten. Alle (handige) informatie op de website:
www.helpdeskdigitalezorg.nl.
MIJNRKZ
mijn.rkz.nl geeft inzicht in afspraken, biedt folders, maakt vragenlijsten invullen en video’s bekijken ter voorbereiding van afspraken mogelijk.
Het is mogelijk het eigen medisch dossier online te raadplegen, uitslagen van onderzoeken te bekijken of de correspondentie lezen tussen behandelend specialist(en) in het Rode Kruis Ziekenhuis. Voor sommige poliklinieken, bijvoorbeeld Chirurgie en Orthopedie, is het mogelijk om een herhaalafspraak te maken.
Rode Kruis ziekenhuis
Dit jaarverslag 2023 is geschreven onder verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur van het Rode Kruis Ziekenhuis BV.
Eindredactie en vormgeving:
RKZ Communicatie
Fotografie:
Wouter Keuris
Ronald Goedheer
Merel Wissenburg
Communicatie RKZ
Met dank aan:
Zorgvisie (artikel SEMD)
IJmond nieuws (videofragmenten)
Rode Kruis Ziekenhuis
Vondellaan 13
1942 LE Beverwijk
0251- 26 55 55